Artykuł

Konsumenckie>Poradnik konsumenta>Reklamacje

Kupiony towar okazał się wadliwy? Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową a reklamacja na podstawie gwarancji. Jakie są różnice?

Niezgodność z umową

Ciąg dalszy...

Data 2011-05-15, przeczytano (11030), SKOMENTUJ

Wybór żądania jakie ma spełnić sprzedawca należy do konsumenta - może on zażądać naprawy lub wymiany towaru na nowy. W określonych okolicznościach można żądać również obniżenia ceny reklamowanego towaru lub odstąpić od umowy sprzedaży (mówiąc prościej: zażądać zwrotu pieniędzy zapłaconych za kupiony produkt) – stawiając jednak w zgłoszeniu reklamacyjnym takie żądania trzeba je odpowiednio uzasadnić, tzn. wskazać jakie okoliczności wpływają na fakt, że nie możemy żądać naprawy lub wymiany, ewentualnie wskazać na jakie niedogodności narażałoby nas załatwienie reklamacji poprzez naprawę lub wymianę.

PRZYKŁAD: Jeżeli konsument kupił produkt w sklepie oddalonym znacznie od miejsca jego zamieszkania i składał już wcześniej reklamację tego produktu, która została załatwiona poprzez naprawę, może on w drugiej reklamacji wysunąć żądanie zwrotu zapłaty za towar, gdyż oczekiwanie na kolejną naprawę narażałoby go na znaczne koszty związane z ponownym dostarczeniem towaru do reklamacji oraz pozbawiałoby go możliwości korzystania z rzeczy przez długi czas. Żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy możemy również w przypadku gdy sprzedawca nie naprawił ani wymienił wadliwego towaru w odpowiednim czasie. Przepisy niestety nie regulują ile czasu ma przedsiębiorca na wymianę lub naprawę towaru, dlatego musimy sami zdecydować kiedy wystąpić z takim żądaniem.

Przyjmuje się, że wymiana powinna nastąpić od ręki, jeżeli towar znajduje się w sprzedaży w momencie uznania reklamacji. Jeżeli danego asortymentu nie ma już w sklepie i trzeba go sprowadzić, wtedy czas zaspokojenia roszczeń kupującego może się wydłużyć.

Jakie dokumenty należy dostarczyć do sklepu składając reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową?

Składając reklamację powinniśmy złożyć w sklepie (lub przesłać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru):

  1. Wypełnione i podpisane zgłoszenie reklamacyjne na niezgodności towaru z umową – w dwóch egzemplarzach jeżeli składamy reklamację osobiście, z czego jedne egzemplarz po podpisaniu go sprzedawcę zatrzymujemy dla siebie
  2. Dowód sprzedaży (do wglądu), jeżeli zażąda tego sprzedawca (takim dowodem może być np. paragon fiskalny bądź faktura VAT)
  3. Reklamowany towar
  4. Dowody potwierdzające koszty poniesione w związku z dostarczeniem lub demontażem towaru (np. list przewozowy, rachunek wystawiony przez firmę, która dokonała demontażu towaru)

Czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji i dalsze kroki jakie można podjąć, jeżeli reklamacja została rozpatrzona negatywnie

Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do żądania, które wpiszemy do zgłoszenia reklamacyjnego, w terminie 14 dni od chwili jego złożenia. Nie oznacza to jednak, że w tym terminie musi reklamację ostatecznie załatwić, np. wydać nową rzecz lub dokonać naprawy. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej mówi jedynie, że powinien to zrobić w odpowiednim czasie. W razie powstania sporu tylko sąd może zdecydować, czy dane roszczenie klienta zostało zrealizowane w odpowiednim terminie.

Gdy sprzedawca nie powiadomi nas w ciągu 14 dni w jaki sposób rozpatrzył reklamację, uważa się zgodnie z przepisami, że uznał nasze żądania za uzasadnione. Dlatego reklamację najlepiej składać pisemnie, precyzyjnie określając nasze żądania.

Warto wiedzieć, że negatywne rozpatrzenie reklamacji przez sprzedawcę nie zamyka drogi do dochodzenia roszczeń. Możemy zwrócić się o interwencję do Rzecznika Konsumentów (więcej na ten temat czytaj w artykule „Masz problem z nieuczciwym sprzedawcą? Sprawdź kto może Ci pomóc”) lub skierować sprawę do sądu składając pozew cywilny. W postępowaniu przedsądowym, polubownie zakończyć spór mogą nam też pomóc odpowiednie organy lub instytucje (więcej na ten temat w artykule „Polubowne załatwianie sporów konsumenckich – mediacja i sąd polubowny”).

  • << Poprzednia
  • |
  • 1
  • |
  • 2
  • |
  • 3
  • |
  • Następna >>
  • Data 2011-05-15, przeczytano (11030), SKOMENTUJ
    Komentarze (0)
    Dodaj komentarz
    Pseudonim


    Oceń i skomentuj

    Jeśli uważasz, że tekst
    pomógł Ci, to będzie nam
    miło jeśli polecisz go
    Twoim znajomym.
    Spójrz nieco w lewo
    i poleć go w serwisie, którego używasz. Dziękujemy :-)

    Możesz również wziąć udział w dyskusji dodając pod artykułem swój komentarz.

    Na forum:

    Najczęściej czytane
    Reklamacja bez paragonu

    Chcę reklamować buty które się rozklejają po paru miesiącach noszenia ale niestety zapodziałem gdzieś paragon. Czy mogę reklamow......

    1 odpowiedzi 2011-09-13
    Kiedy mogę domagać się gotówki za wadliwy sprzę...

    Witam, kupiłem dvd, okazało się że po czasie przysługującym na rękojme, zaczęło się psuć, oddałem je zatem do naprawy, kiedy już d......

    2 odpowiedzi 2011-09-30
    NIezgodność z umową

    Prowadzę działalność i kupiłem sobie do domu drukarkę wartości 550 zł. Używałem ją prywatnie, bo w biurze mam inną. Chciałbym tera......

    1 odpowiedzi 2011-08-12
    Najczęściej komentowane
    Kiedy mogę domagać się gotówki za wadliwy sprzę...

    Witam, kupiłem dvd, okazało się że po czasie przysługującym na rękojme, zaczęło się psuć, oddałem je zatem do naprawy, kiedy już d......

    2 odpowiedzi 2011-09-30
    Reklamacja bez paragonu

    Chcę reklamować buty które się rozklejają po paru miesiącach noszenia ale niestety zapodziałem gdzieś paragon. Czy mogę reklamow......

    1 odpowiedzi 2011-09-13
    NIezgodność z umową

    Prowadzę działalność i kupiłem sobie do domu drukarkę wartości 550 zł. Używałem ją prywatnie, bo w biurze mam inną. Chciałbym tera......

    1 odpowiedzi 2011-08-12